loading...
تکنیکها و روشهای آموزش مشاوره و تبلیغ عشق و ازدواج 101
شادکامی بازدید : 158 شنبه 06 آذر 1395 نظرات (0)

 

استجابت دعا براي ازدواج دختر

سلام من خيلى دعا ميکنم ولى خدا دعاهاما مستجاب نميکنه يه زمينه گناه هم برام فراهم شده ولى من فقط به خدا پناه بردم ولى چرا خدا صداما نميشنوه هيچ زمينه ازدواج برام پيش نيومده راهنمايى کنيد؟

پرسشگر محترم؛ گرايشات معنوي شما را مي ستاييم و به همين خاطر بايد به خود بباليد و خداوند منان را شاكر باشيد.
ما نيز خوشحاليم كه به چنين افرادي مشورت مي دهيم و مورد اعتماد بندگان پاك خداوند هستيم.
اهميت دادن شما به دعا و مناجات با خداوند با وجود اين مشكل نشانه صبر و استقامت شما است. توفيق دعا نعمتي است كه به هر كس داده نمي شود.
دوست عزيز!
با براهين قاطع عقلي اثبات شده كه خدا رحمان و رحيم مي باشد و محال است بدخواه بنده ي خويش باشد. او كه قبل از خلقت انسان، غذاي او را در سينه ي مادرش قرار مي دهد و مهر او را در دل والدينش مي كارد تا مراقب و مواظب او باشند، چگونه ممكن است بدخواه انسان باشد؟!
آن خدايي كه بهترين بندگان خويش را براي راهنمايي بشر فرستاد و فرشتگان را واداشت كه بر مقام والاي انسان سجده كنند چگونه ممكن است راضي شود كه بنده اش بي جهت سختي بكشد؟!
پس بي شكّ و ترديد، بلاها و سختي هايي كه انسان به آنها دچار مي شود در صورتي كه نتيجه ي عمل زشت خود شخص نباشد، براي به كمال رساندن انسان و از سر رحمت اوست. لذا او تنها كمال بنده ي خود را مي خواهد و كاري را با او انجام مي دهد كه به نفع خود اوست. اگر ثروت و رفاه و سلامتي و ازدواج به نفع كمال حقيقي شخصي باشد، به او ثروت و رفاه و سلامتي مي دهد و شرايط ازدواج او را فراهم مي كند و اگر فقر و بيماري و مشقّت و مجرد بودن به نفع كمال حقيقي شخصي باشد، فقر و بيماري و مشقّت و تجرد را نصيب وي مي كند.
همانگونه كه اگر مادر مهربان غذاي لذيذ را به نفع كودك خود بداند، او را غذاي لذيذ مي دهد و آنگاه كه داروي تلخ را براي او مفيد تشخيص مي دهد، داروي تلخ را در كام كودك دلبند خويش مي ريزد. آنگاه كه پدر مي بيند فرزندش با تشويق خوب درس مي خواند، او را تشويق مي كند و آنگاه كه تشخيص دهد فرزندش با تنبيه دنبال تحصيل مي رود، او را تنبيه مي نمايد؛ و اين هر دو از سر مهرباني و عطوفت و خير خواهي است.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِي الْأَرْضِ مِنْ خَالِصِ عِبَادِهِ مَا يُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ تُحْفَةً إِلَى الْأَرْضِ إِلَّا صَرَفَهَا عَنْهُمْ إِلَى غَيْرِهِمْ وَ لَا بَلِيَّةً إِلَّا صَرَفَهَا إِلَيْهِمْ، براي خداي عزّ و جلّ بندگاني در زمين هست از بندگان خالص كه خدا تحفه اي از آسمان نمي فرستد مگر اينكه آن تحفه را از آن بندگان بر مي گرداند به سوي ديگران؛ و بلايي نازل نمي شود مگر اينكه آن را متوجّه اينان مي كند.» (الكافي، ج2، ص253 )
لذا شيفتگان محبّت پروردگار به عمق حوادث نظر كرده، از پشت زلف سياه و آشفته ي بلايا، صورت زيباي يار را ديده مي گويند: «اگر با من نبودش هيچ ميلي، چرا ظرف مرا بشكست ليلي؟»
و جناب حافظ شيرين بيان چه خوش سروده است كه:
به تيغم گر كُشد دستش نگيرم - به تيرم گر زند منّت پذيرم
كمان ابروي ما گو بزن تير - كه پيش دست و بازويت بميرم».

*توجه به نكات زير لازم و ضروري است:
-
انسان به هنگام دعا كردن، با قلب و زبان، فقط بايد خدا را بخواند و از خدا طلب برآورده شدن حاجت را داشته باشد. گاه انسان در دعا با زبان، خدا را مي خواند، ولي در قلب چشم اميد به خلق خدا دارد. اين خود مانعي است بر سر راه استجابت دعا.
-
در هنگام دعا بايد «مضطر» بود. مضطر همچون كسي است كه در دريا خود را در حال غرق شدن مي بيند و براي خود پناهي جز خدا نمي يابد؛ در اين صورت چگونه خدا را مي خواند؟
-
ما بايد به هنگام دعا يقين داشته باشيم كه حق‏تعالى قادر است- اگر اين دعا و خواسته به مصلحت ما باشد و منافات با حكمت الهى و نظام آفرينش و ربوبيت نداشته باشد- حاجت ما را برآورده مى‏نمايد و اگر مصلحت نباشد به بهترين شكلى آنچه كه خير و صلاح ما را در آن مى‏بيند عنايت مى‏فرمايد و تشخيص اينكه دعاي ما به چه علتي در حال حاضر اجابت نشده است، به عهده ي ما نيست. بلكه آن چيزى كه بر عهده ما و كار و وظيفه ما است دعا نمودن و ميل و نيت و قصد و يقين به اجابت آن است؛ مصلحت‏سنجى و محاسبه خير و شر آن بر عهده رب‏العالمين است. مهم اين است كه بدانيم دعا خود عبادت مستقلى است و تنها براى خواستن و برآوردن حوائج نيست. دعا گفت‏وگو با خدا و خواندن حق‏تعالى است كه ممكن است در ضمن آن سؤال و تقاضا و درخواست نيز باشد و يا نباشد.
-
ممكن است خداوند براي امتحان بنده، حاجت او را ندهد، يا به تاخير اندازد. اگر در دل، باور كنيم كه همه نقصها از ما است، مشكل حل مي شود. حضرت يونس نبي (عليه السلام) گفت: «اني كنت من الظالمين» سپس دعايش مستجاب شد؛ «فاستجبنا له و نجيناه من الغم و كذلك ننجي المومنين»
-
اگر به فرض، صلاح ما در برآورده شدن حاجتمان نباشد، خداوند جبران مي كند. در روايت آمده كه اگر اجابت دعا به صلاح بنده نباشد، گناهي از او برداشته مي شود و يا اگر گناهي نداشته باشد، درجه اي بر درجات او افزوده مي شود. براستي آيا اين، خود اجابت دعا نيست!
پرسشگر گرامي!
داشتن دغدغه ي ازدواج در سنين جواني، كه براي دختران به وجود مي¬آيد، امري طبيعي است و ما نيز شرايط شما را درك مي كنيم؛ اما تأخير افتادن در امر ازدواج، مسأله¬اي است كه در آن عوامل متعددي دخيل هستند كه يكي از مهمترين آن عوامل براي دختران، نبود و يا كمبود خواستگار است.
بعضي از عوامل اين مسأله، از حيطه اختيارات انسان خارجند و برخي ديگر، مربوط به خود فرد و خانواده او مي شود كه طبيعتاً در اين موارد فرد مي¬تواند با تغيير دادن آنها موانع را برطرف نمايد. ما برخي از اين عوامل را كه از اهميت بيشتري برخوردار هستند مطرح مي كنيم.
1-
گاهي اوقات موانعي بر سر راه آمدن خواستگاران وجود دارد كه يكي از اين موانع در برخي از موارد خانواده¬ دختر هستند. يعني اگر خانواده دختر به يك ويژگي يا صفت ناپسند اجتماعي، ظاهري، اخلاقي و يا مذهبي در بين فاميل، آشنايان و همسايه¬ها شناخته شوند، در اين صورت طبيعي است كه ديگران تمايلي به ارتباط برقرار كردن با چنين خانواده¬اي نداشته باشند. اين امر نيز بايد مورد توجه خانواده‏ها قرار گرفته و در صورت لزوم تغييرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ايجاد نمايند تا زمينه ازدواج دختران آنها فراهم گردد.
2-
يكي ديگر از موانع آمدن خواستگاران وجود ويژگي هاي ظاهري، جسماني و اخلاقي ناپسند در خود دختر مي¬باشد. يك ويژگي اخلاقي زشت مثل حسود بودن، مغرور بودن، تندخويي يا ... سبب پا پس كشيدن خواستگاران و سطحي شدن روابط فرد با ديگران خواهد شد. رعايت نكردن آداب اجتماعي در گفتار و رفتار سبب بد جلوه كردن انسان در نظر ديگران مي شود.
همچنين وضعيت ظاهري هر فرد نشانه و ملاكي است براي تشخيص دادن آنچه كه در ذهن و قلب او مي گذرد، بنابراين اگر خانمي با ظاهري شلخته، نامنظم و نامرتب در اجتماعات حاضر شود و يا اينكه شئونات ديني و عرفي را در پوشيدن لباس، آراستگي و آرايش رعايت نكند حتماً برداشت¬هاي نادرستي از او در فكر ديگران شكل خواهد گرفت كه اين مسأله خود مانع بزرگي بر سر راه ازدواج خواهد بود.
3-
گاهي اوقات هم موانعي در اين مسأله دخالت دارند كه ما انسانها از درك و برطرف كردن آنها عاجز هستيم. مثل اينكه گاهي اوقات مصلحت انسان در كاري كه آن را مي خواهد و بر آن اصرار دارد نيست، اما او متوجه نيست.
قرآن كريم در اين زمينه كه انسان نمي تواند هميشه صلاح خود را درست تشخيص دهد و گاهي اوقات چيزي را مي خواهد كه به خير و صلاح او نيست و گاهي اوقات چيزي را كه خوب است نمي خواهد، مي فرمايد: «چه بسا شما چيزي را دوست نداريد ولي خير شما در آن است و چه بسا شما چيزي را دوست داريد ولي آن چيز براي شما شر است؛ عسي ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئا و هو شر لكم» (سوره بقره آيه 216).
در هر حال انسان نسبت به آينده خود ناآگاه است و در اين گونه موارد تنها و بهترين راه، توكل بر خداوند و متوسل شدن به امامان معصوم عليهم السلام و دعا كردن است. چه موانع متعدد و بزرگي كه با دعا كردن و توسل از پيش روي انسان برداشته مي¬شود تا مسير زندگي صاف و هموار ¬گردد.
4-
محل زندگي نامناسب نظير محله بدنام و يا جرم¬خيز نيز يكي ديگر از عواملي است كه باعث كم شدن شانس ازدواج يك دختر مي¬تواند قلمداد گردد. شايسته است در چنين مواردي جهت تغيير در سرنوشت دختر هم كه شده خانواده وي دست به هجرت زده و محل زندگي خود را تغيير دهند.
5-
ضعف در روابط اجتماعي نظير انزواجويي دختر نيز يكي از اين عوامل هستند. در چنين مواردي پيشنهاد مي¬گردد چنين دختراني با حفظ عفت و رعايت ضوابط اخلاقي و شرعي در مجامع و محافل زنانه نظير روضه¬هاي خانگي، مراسم¬ هيأت¬هاي مذهبي و ... حضور يابند تا زمينه آشنايي مادران نيازمند عروس و يا واسطه¬ها با چنين دختري مهيا گردد.
6-
گاهي نيز دختر در محلي زندگي مي¬كند كه همتايي براي ازدواج با وي نيست؛ مثلاً دختر مورد نظر داراي تحصيلات عاليه در حد دكتراست و يا اينكه وضع مالي پدرش بسيار بالاست و... در چنين مواردي يكي از راهكارها، هجرت و نقل مكان كل خانواده به محله و يا شهر بزرگتر و يا ميهمان شدن خود دختر(در صورت نبودن مانع و با رعايت ضوابط اخلاقي و شرعي) در منزل يكي از محارم در شهري بزرگتر است.

چند راهكارعملي براي حل مشكل:
1.
درمجالس زنانه با ظاهري آراسته وزيبا حاضرشويد.
2.
روابط اجتماعي خود را افزايش دهيد و سعي كنيد دراينگونه روابط با ديگران با گرمي و مهرباني برخورد كنيد.
3.
درگفت و گوهاي خود به صورت غيرمستقيم علاقه و ميل خود را براي ازدواج با فرد مومن و متدين ابراز داريد (حتما به صورت غير مستقيم باشد).
4.
مهارتهاي زندگي خود را افزايش دهيد. براي اين كار مي توانيد در كلاسهاي خياطي گلدوزي و... شركت كنيد.
5.
چنانچه در رفتار و كردار خود نقاط منفي مشاهده مي كنيد سعي كنيد اين نكات را برطرف كنيد.
6.
بادقت به بررسي موانع ازدواج خود بپردازيد و از اين موانع ليستي تهيه كنيد؛ سپس با تمام وجود سعي در بر طرف كردن اين موانع داشته باشيد. چنانچه بر طرف كردن اين موانع را از توان خود خارج مي دانيد از افراد آگاه و دلسوز كمك بگيريد.
7.
از والدين خود بخواهيد براي بر طرف شدن مشكل شما دعا كنند.

بيان راهكارهاي معنوي حل مشكل:
1.
متوسل شدن به امامان معصوم (عليهم السلام) به ويژه حضرت جوادالائمه (عليه السلام). چه موانع متعدد و بزرگي كه با دعا كردن و توسل از پيش روي انسان برداشته مي شود و مسير زندگي انسان صاف و هموار مي گردد. نقل است كه حضرت آيه الله العظمي بهجت (رحمةالله عليه) دراين گونه موارد نماز جعفر طيار (كه در مفاتيح الجنان آمده است) را سفارش مي كردند.
2.
از اميرالمؤمنين نقل شده كه هر كس قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد؛ در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
3.
دو دعا را نيز زياد بخوانيد در قنوت نماز، بعد از هر نماز، در سجده يا هر وقت ديگر:
الف. «اللهم اغنني بحلالك عن حرامك و بطاعتك عن معصيتك؛ خدايا مرا بي نياز كن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداريت از نافرمانيت». برخي از بزرگان توصيه كرده اند اين دعا 114 مرتبه در يك مكان مقدس مانند مسجد يا زيارتگاه خوانده شود.
ب. «ربِّ انّي لِما أنزلتَ اليّ مِن خيرٍ فقيرٌ؛ خدايا! بي ترديد من به خيري كه تو بر من فرو مي فرستي نيازمند و محتاجم».(قصص، آيه 24) قرآن مجيد مي فرمايد كه وقتي موسي گرسنه و تنها و بي سرپناه اين دعا را خواند به لطف خداي عالي حضرت شعيب دختر خود را به سوي او فرستاد و او را به دامادي برگزيد.
4.
برخي به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آيه 21 سوره روم را براي اين منظور كارساز و مفيد مي دانند و آن آيه چنين است: وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21) و از نشانه‏هاى خداوند اين است كه همسرانى از جنس خود شما براى شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند.
5.
دعاي «معراج» و «نادعلي» براي گشايش همه گرفتاري ها مفيد است.
6.
امام صادق (عليه السلام) به ابوبصير مي فرمايند: هرگاه خواستي ازدواج كني ابتدا دو ركعت نماز بجا بياور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو «اللهم أني اُريد أن أتزوّج، اللهم فاقدر لي مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لي في نفسها و في مالي، و اوسعهن رزقا و اعظمهن بركه، و اقدر لي منها ولدا طيبا تجعله خلفا صالحا في حياتي و بعد موتي»؛ خداوندا! من مي خواهم ازدواج كنم، خداوندا! براي من پاكدامن ترين زنان را مقرر فرما و كسي كه خويشتن دار از همه نسبت به خود و نگهداري كننده ترين فرد در مالم باشد، كه به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، كسي كه فراخ ترين روزي و بيشترين بركت را در زندگي داشته باشد، و از وي براي من فرزندي طيب در نظر بگير كه جانشيني شايسته در حيات و ممات من باشد.
7.
دعاى زير در اواخر جلد 103 بحارالانوار كتاب النكاح باب «الدعاء عند التزويج» از اميرالمومنين (عليه السلام) نقل گرديده است. اين حديث ضمن آنكه درخواست از خداست خود بيانگر عالى ترين معيارها در گزينش همسر نيز هست: هر كه قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و اين دعا را بخواند: «اللهم ارزقنى زوجه صالحه ولودا ودودا غيورا قنوعا ان احسنت شكرت و ان اسئت غفرت و ان ذكرت الله تعالى اعانت و ان نسيت ذكرت و ان خرجت من عندها حفظت و ان دخلت عليها سرت و ان امرتها اطاعتنى و ان اقسمت عليها ابرت قسمى و ان غضبت عليها ارضتنى يا ذالجلال والاكرام هب لى ذلك فانما اسالك ولا اجد الا ما قسمت لى»
مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از آنها مى‏داند.

راه هاي كنترل شهوت:
«
پناه بر خدا»
از خداى بخواهيم كه از زمين خوردن‏ها نگه‏ مان دارد، زيرا« لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى‏ مِنْكُمْ؛ اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاك نمى‏شد».1
بنده‏ى شهوت ندارد خود خلاص * جز به فضل ايزد و انعام خاص‏
از او عاجزانه بخواهيم ما را بر خاك نگذارد و از افلاك بگذراند؛ مبادا كه گرفتار ذلّت و زمين‏گير شهوت و پاى‏بند بت‏ها شويم. مبادا كه دير شود و از دست‏هاى خدا جدا شويم و در زير پاى شيطان بمانيم، در آن صورت حقير و خوار خواهيم شد، چرا كه «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؛ از گامهاى شيطان پيروى نكنيد! هر كس پيرو شيطان شود (گمراهش مى‏سازد، زيرا) او به فحشا و منكر فرمان مى‏دهد!».2
حضرت يوسف- عليه اسلام- كه پيامبر خدا بود، در مقابله بر نفس و جاذبه هاي آن به خدا پناه برد «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي؛ من هرگز خودم را تبرئه نمى‏كنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر مى‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كن».3
اگر حال پيامبري چنين است، حال و روز ما مشخص است، كه همواره بايد از خدا استمداد نمود و به ريسمان او چنگ بزنيم تا بتوانيم از ظلمت نجات پيدا كرده و به نور راه يابيم «يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ؛ به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نيست و خداوند، شنوا و داناست».4
عروة الوثقى است اين ترك هوا * بر كشد اين شاخ جان را بر سما
تا برد شاخ سخا اى خوب كيش * مر ترا بالا كشان تا اصل خويش‏
آري كسي كه دست نياز خود را به سوي خدا دراز كند، او صداي بنده ي خود را مي شنود. در اين صورت مگر او بنده اش را در طوفان شهوات رها مي كند!!

«خويشتن داري»
راه نزديك كنترل غريزه ي جنسي ازدواج است. اما براي كساني كه امكانات ازدواج ندارند و يا ازدواج نموده اند، براي هدايت و كنترل خود بايد خويشتن داري كنند «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز گرداند».5
اگر خويشتن داري و پاكدامني نباشد، حتي افرادي كه ازدواج نموده اند در ورطه ي آلودگي قرار دارند. اين مطلب را بايد خاطر نشان كنيم كه تحمل و خويشتن داري براي رفع نيازها در تمام مراحل زندگي لازم است. در جواني به يك صورت و در سنين مختلف به صورت ديگر.
فرض كنيد، شخصي ياد گرفته كه نيازهاي خود را سريع و به هر صورتي بر طرف كند، اكنون كه داراي فرزند شده است، بچه ها از او طلب ماشين گران قيمت مي كنند، به نظر شما اگر اين مرد كارمند يك بانك باشد چه مقدار احتمال مي دهيد كه براي رفع نياز خود و بچه هايش براي تهيه ي اتومبيل رشوه و يا كارهاي از اين قبيل انجام دهد؟
آري بايد بياموزيم براي رفع نيازهاي خود ظرفيت، خويشتن داري و صبر خود را افزايش دهيم. كساني كه خويشتن داري را در زندگي سرلوحه ي خويش قرار دهند خداوند راه حل هايي را در پيش پاي آنها قرار خواهد داد «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا؛ و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند».6

«ياد خدا»
نام و ياد خدا سبب مي گردد، فضاي فكر و ذهن داراي رنگ الهي شود. در اين صورت از كارهاي پست و كوچك انسان دور مي شود، زيرا نام و ياد كسي را در دل و جان دارد كه بزرگ است و وقتي دل انسان ياد بزرگي را بجا مي آورد نمي شود به كار كوچك مشغول شود «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ؛ نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه بازمى‏دارد، و ياد خدا بزرگتر است»7
هر مقدار نماز خود را زيباتر بجا بياوريد شما را از كارهاي زشت بيشتر دور مي كند. امتحان كنيد داروي بي بديلي ست.
ذكر حق پاك است چون پاكى رسيد * رخت بر بندد برون آيد پليد

«راهبردهاي عملي»:
1.
افكار جنسي را كه به ذهنتان خطور مي‌كند بلافاصله با ذكر خدا و ياد آسيب‌هاي معنوي گناه از ذهن خود دور سازيد.
2.
اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، تفريح، ‌زيارت، عبادت و ساير فعاليت‌هاي مثبت پر كنيد.
3.
از نگاه كردن به مواضع جنسي و برجستگي‌هاي بدن ديگران پرهيز نماييد.
4.
ايمان مذهبي خود را تقويت كنيد و توسل و دعا داشته باشيد.
5.
از مشاهده اعمال، رفتار و گفتار زوج هاي جوان خودداري كنيد.
6.
از معاشرت و سخن گفتن و نگاه كردن به جنس مخالف، حتي كودكان جذاب و خوش سيما خودداري ورزيد.
7.
خوردن غذاهاي محرك و داراي كالري زياد، مانند خرما، پياز، فلفل و غيره را به حداقل برسانيد.

دوست گرامي، علاقه و تصميم شما براي دوري از گناه و نيفتادن در دام شهوات نشانه ايمان و آگاهي شماست؛ در واقع شما شرايط لازم براي پاكي و طهارت و بنده خو ب خدا بودن را دارا هستيد كه همان آگاهي و ايمان است. به همين دليل ادامۀ اين راه براي شما كار سختي نخواهد بود. برايتان آرزوي موفقيتهاي بيشتري داريم.
سالم و سعادتمند باشيد.

*منبع جهت مطالعه ي بيشتر؛
عوامل كنترل غرائز در زندگي انسان، حسين مظاهري، انتشارات مؤسسه نشر و تحقيقات ذكر.
-----------------------------
1 .
نور/21.
2 .
نور/21.
3 .
يوسف/53.
4 .
بقره/256.
5 .
نور/33.
6 .
طلاق/2.
7 .
عنكبوت/

 

شادکامی بازدید : 139 یکشنبه 30 آبان 1395 نظرات (0)

 

ايرانيان باستان چگونه ازدواج مي کردند

خانواده که امروز نيز از مقدس‌ترين نهادهاي اجتماعي به شمار مي‌رود، همواره در اين سرزمين از اهميت والايي برخوردار بوده است. تا بدان ‌جا که در اعتقادات ايراني تشکيل خانواده به صورت تکليفي ديني در آمده است.

در آن زمان که زن‌ربايي و حتي خريد زن در ميان بسياري از ملل و اقوام هند و اروپايي معمول و متداول بود، ازدواج ايراني در سايه نظم و نسقي که آيين زرتشت آورده بود، نتيجه عقدبود.

مراســم ازدواج زرتشتیان و ایران باستان

در ایران باستان و بنا بر قوانین دوره ی ساسانی، دختران خود همسر خویش را انتحاب می کردند. هنگامی که بهرام گور،پادشاه معروف ساسانی از دختران یک مرد روستایی ساده درخواست ازدواجمی کند؛ روستایی، پاسخ را به دختران خود وا می گذارد.. در شاهنامه زنان دلاور و خردمندی چون کتایون و تهمینه، همسر خویش را انتخاب کرده و برای یافتن همسر خود همه ی مرزهای سیاسی و طبقاتی را زیر پا می گذارند.

ازدواج پژوهي در آيات الهي

بهترين طريق دستيابي به معارف عظيم قرآني، بررسي موضوعي آيات الهي است؛ به ويژه اگر هم به نحو لغوي و هم محتوايي صورت گيرد. نوشتار حاضر جهت كشف قاموس ازدواج در قرآن، سعي كرده است تمامي آيات مرتبط با ازدواج را، چه از حيث واژگان و چه از حيث محتوا، استقراء كرده و آن‌ها را تحت رئوس مباحث ازدواج فهرست‌بندي نمايد. در ذيل اين عناوين، برخي از ديدگاه مفسران بيان مي‌شود و در موارد اختلافي، اقوال مختلف مورد بررسي قرار مي‌گيرند

تردیدهایی مهم در ازدواج که باید آنها را جدی بگیرید

مگر می شود ازدواجکرد و تردید نداشت؟ تردید در تمام مراحل بزرگترین تصمیم زندگی شما، همراهتان است. از وقتی تصمیم می گیرید ازدواج کنید و با خودتان فکر می کنید «آیا الان وقتش است؟» بگیرید تا وقتی که عقد می کنید و با خودتان می گویید: «این همان آدمی است که باید با او ازدواج می کردم؟».

سوالات مهم که قبل از ازدواج باید بپرسید

بسیاری از افراد تصور می کنند ازدواجشان حتما با موفقیت مواجه خواهد شد و در زندگی مشترکشان با هیچ موضوع چالش برانگیزی مواجه نخواهد شد درحالی که بدون شناخت طرفین از هم دراین مرحله، امکان موفقیت در زندگی زناشویی بسیار کم است. یکی از مهم ترین گام های این مرحله، پرسش هایی است که افراد از یکدیگر می کنند. ما در اینجا به مهم ترین پرسش ها اشاره و بر این نکته تأکید می کنیم که این پرسش ها تنها گامی است برای درست شناختن فرد مقابل. یکی از مراحل بسیار مهم که بعد از پرسش ها و شناخت طرف مقابل باید صورت بگیرد

آیا عشق و عاشقی با ازدواج از بین می رود؟

حالا دیگر وقتش است. اصلا شاید دیر هم شده باشد. عاشق شدن را نمی‌گویم. آن خودش دیر یا زود اتفاق می‌افتد. منظورم واكاوی عشق‌های گذشته و حال و احتمالا آینده است. اصلا با كدام تعریف اینقدر مطمئنید كه عاشق هستید و عشق‌تان اگر اولی در دنیا نباشد بعد از لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد مقام سوم را می‌تواند بگیرد؟ لطفا برای چند دقیقه بی‌خیال باورهای خودتان شوید، ببینید كارشناسان چه می‌‌گویند؟ اصلا عشق واقعی چیست و چند درصد از آدم‌هایی كه ادعای عاشقی می‌كنند واقعا عاشق هستند؟

پيامدهاي ازدواج ديرهنگام

ا چند دهه پيش دخترها و پسرها چند سال پس از سن بلوغ ازدواج مي کردند و به خانه بخت مي رفتند. به قول قديمي ها « آدم از ديدن عروس خانوم حظ مي کرد و شاه داماد هم براي خودش کلي تعريف داشت.» اگر امکانات مثل حالا نبود، ولي با همان اوضاع دل ها خوش بود و شرايط خانواده ها براي وصلت، شروع و ادامه زندگي خيلي ساده تر و کارسازتر از امروز. صبح مرد خانه به دنبال رزق و روزي عازم کسب و کار و زن در خانه با بچه هاي قد و نيم قد خود سرگرم بود. روزي نبود که همسايه و فاميل ها از هم بي خبر باشند و سري به هم نزنند. چند سالي که گذشت انگار دنيا زير و رو شد و همه آداب، رسوم و روابط به هم ريخت. حالا بچه ها درس مي خوانند، دانشگاه مي روند، بعد دنبال کار مي گردند

عشق و ازدواج و شهوت

عشق چيزي بيش از فقط دوست داشتن شديد است بيشتر ما مردم کساني را مي شناسيم که خيلي دوستشان داريم ولي عاشق آنها نيستيم، و برخي از ما نيز به کسي احساس جاذبه ي شهواني داشته ايم که وي را دوست نداشته ايم. پژوهشها اين باورهاي روزمره را تأييد مي کنند.يکي از نخستين پژوهشگراني که در باره عشق رومانتيک بررسي مي کرد عباراتي را که مردم نمودار عاشق بودن مي دانستند جمع آوري کرد

ولایت در عقد ازدواج

 پدر و جدّ پدری
پدر و جد پدری بر دختر و پسر نابالغ ولایت دارند.

 
بستن عقد ازدواج در کودکی
از این رو، اگر هر یک از این دو برای کودکی -با وجود مصلحت یا نبود مفسده بنا بر اختلاف در گسترۀ ولایت ولیّ- عقد ازدواج بسته باشند، دختر و به قول مشهور، پسر نمی‌توانند آن را بعد از بلوغ برهم بزنند.

شرايط عقد از رساله امام خميني-ره

2370 عقدازدواجچند شرط دارد: اول: آنکه به عربي صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند به هر لفظ ي که صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست که وکيل بگيرند اما بايد لفظ ي بگويند که معني "زوجت و قبلت" را بفهماند.

ازدواج

ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می‌یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.

آثار ازدواج

حکمت‌ها و آثار مهمّی بر ازدواجمترتّب می‌شود که قرآن در آیاتی چند به آثار پرداخته است.
در برخی ازدواج‌ها، هرچند زن و مرد با یکدیگر زندگی می‌کنند، لکن اهدافی که باید در زندگی حاکم باشد، از میان می‌رود و دو طرف بهره‌ای از زندگی مشترک نمی‌برند.
در ذیل به برخی از این آثار و اهداف ازدواج پرداخته می‌شود.

اذن ولی در ازدواج

دختر باكره رشيده‏اى كه پدرش فوت كرده، اجازه چه كسى براى عقد او لازم است؟
همه مراجع: در ازدواج با دختر باكرهبه جز اجازه پدر و يا جد پدرى، اجازه فرد ديگرى لازم نيست. توضيح‏المسائل مراجع، م 2376 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1237 ؛ وحيد، توضيح‏المسائل، م 2440 و خامنه‏اى، استفتاء، س 55.

ازدواج دانشجویی تصمیم درستی است یا نادرست

درست یا اشتباه بودن ازدواج دانشجویی ، را برای شما عزیزان قرارداده ایم . زمانی كه همدیگر را در حیاط دانشگاه دیدند، هیچ وقت فكر نمی‌كردند در یك مراسم جمعی، با دیگر هم‌كلاسی‌هایشان، بر سر سفره عقد بنشینند و پیمان زناشویی ببندند

مزاج شناسی در ازدواج و شناخت مزاج همسرتان

مثال اول: همان‌طور که می‌دانید «گرم‌مزاجان» افرادی فعــال و پرجنب و جوش هستند و «سردمزاجان» افرادی کند و بی‌حال هستند. حال اگر زن و شوهر دارای مزاج مختلف باشند به سختی می‌توانند همدیگر را تحمل کنند. این مسئله در مورد دو دوست هم صادق است. در زندگی خوابگاهی، فراوان مشاهده شده است که افراد دارای مزاج مختلف نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند و معمولا به رفتار همدیگر گیر می‌دهند. فرد فعال و پرانرژی از فرد فعال و پرانرژی خوشش می‌آید.

پرسش هاي متداول درباره وام ازدواج

  1-آيا کليه بانکها نسبت به پرداخت تسهيلات  قرض الحسنه ازدواجاز طريق سامانه اقدام مي نمايند ؟

        
پاسخ 1:  خير ، صرفاً بانکهاي پذیرفته شده در سامانه قرض الحسنه ازدواج (که دارای منابع سپرده ای قرض الحسنه می باشند).

2-
آيا براي دريافت تسهيلات  قرض الحسنه  ازدواج، ثبت نام يکي از زوجين کافي است ؟

         
پاسخ 2 : خير ، زوج و زوجه بايد هر کدام به طور جداگانه ثبت نام نمايند .

شرايط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج

الف - شرايط عمومی متقاضيان تسهيلات ازدواج

           1-
دارا بودن  تابعيت کشور جمهوری اسلامی ايران .

           2- 
به هر يک از زوجـــين مــبلغ 30 ميليون ريال تسهيلات ازدواج تعلق می‌گيرد.

دفتر ازدواج و طلاق

دفاتر ازدواج و طلاقاز نهادهاي تخصصي مدني هستند که بخشي از وظايف اجرايي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را انجام مي‌دهنددفاتر ازدواج از نظر مالي مستقل هستند و به طور خصوصي اداره مي‌شوند؛ ولي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سردفتران (مديران دفاتر ازدواج) را گزينش مي‌کند، قوانين اين دفاتر ازدواجرا تنظيم و ابلاغ مي‌کند و بر عملکرد  دفاتر ازدواج نظارت مي‌کند.

قبل از ازدواج در مورد ماديات هم صحبت كنيد

پژوهش ها نشان مي دهد «پول» يکي از عوامل اصلي سوء تفاهم هاي زوج هاست. اگر با صداقت و صراحت قبل از ازدواج در مورد مسائل مالي صحبت كنيد، ازدواج با دوامي خواهيد داشت.

از منظر قرآنازدواج چه فوايدي دارد

قرآن کريم به ازدواج توصيه کرده است:
«
وَ أَنكِحُواْ الْأَيَامَى‏ مِنكمُ‏ْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ْ وَ إِمَائكُمْ؛[نور/32] مردان و زنان بى‏ همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را»

آنچه قبل از ازدواج بايد بدانيد

چنان ارتباط عميق وهمه جانبه اي مي شود که بي هيچ شک وشبهه اي قابل مقايسه با هيچ يک از ديگر ارتباطات انساني نمي باشد به نحوي که قرارداد ناشي از آن داراي نوعي تقدس شده است .ازدواج مساله بسيار مهمي است که بسياري از جنبه‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي انسان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. امروزه شمار روز افزون موارد طلاق موجب شده است

زناني که از ازدواج مي ترسند

ما 2 گروه زن داريم که به دليل ترس از انتخاب بد حاضر نيست ازدواج کنه.گروه اول زناني هستند که منتظر يه فرصت خوب هستند.اينها خيلي خطرناک دارن حرکت ميکنند.افرادي هستند که زير نگاه شديداطرافيان قرار دارند و مسلماً نمي خواهند که پس از ازدواجشان بشنوند : اِهه ، يارو رو! اينهمه صبر کرد آخرش با اين تحفه ازدواج کرد!

براي ازدواج هدف داشته باشيد

همه افراد در حيطه شغلي اهدافي را براي خود معين کرده و به واسطه آن ميزان فروش و نهايتا بازدهي کلي سيستم را افزايش مي دهند. اين امر در حيطه اجتماعي نيز کاملا مشهود است؛ افراد و ارگانها براي رسيدن به نتايج موفقيت آميز اجتماعي هدفگذاري انجام مي دهند. بايد توجه داشت که مسئله هدفگذاري به ويژه در سطح فردي از اهميت بالايي برخوردار مي باشد.

ازدواج دائم و موقت چه تفاوتهایی با هم دارند؟

يكى از قوانين درخشان اسلام از ديدگاه مذهب جعفرى- كه مذهب رسمى كشور ماست- اين است كه ازدواج به دو نحو مى ‏تواند صورت بگيرد: دائم و موقت. ازدواج موقت و دائم در پاره ‏اى از آثار با هم يكى هستند و در قسمتى اختلاف دارند:

ازدواج موقت از دیدگاه شهید مطهری

شهید مطهری در تفیسر سوره نور می فرماید: ازدواج موقت برای مردان در صورتی ثواب دارد که مرد زن ثابت نداشته باشد، یعنی اگر مردی زن دائمی و در دسترس داشته باشد و برای تنوع و لذت این کار را بکند نه تنها ثواب نبرده بلکه گناه هم کرده است، آیا در حال حاضر این مطلب درست است یا غلط؟

گرایش 25 درصد جامعه به ازدواج موقت

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد؛
مطابق یافته‌ها مردان به طور معنی‌داری بیش از زنان، افراد مجرد بیش از افراد متأهل، افراد شاغل به کار بیش از افراد محصل و خانه‌دار، افراد ساکن در جنوب شهر بیش از افراد ساکن در سایر مناطق جغرافیایی شهر و همچنین افرادی که در خانواده و اقوام آنها سابقه ازدواج موقت وجود دارد، بیش از سایرین نسبت به ازدواج موقت گرایش دارند.

مراحل ثبت ازدواج

مرحله اول : مراجعه به دفترازدواج 163 تهران (سالن عقد خاطره) ( ضلع جنوب غربي ميدان هفت حوض طبقه بالاي بانک پاسارگاد تلفن:
77939782-09121190250)
جهت صدور معرفی به آزمایشگاه.

وام ازدواج

مراحل ثبت نام وام ازدواج: پر کردن فرم های زوج و زوجه در سایت http://ve.cbi.ir  و انتخاب شعبه ی  بانک پیشنهادشده  که سایت معرفی می کند و دریافت کد رهگیری و پس از چند روز می بایست با کد رهگیری به سایت مراجع نمایید برای اطلاع یافتن از اینکه  بانک معرفی  شده اطلاعات  شما را تایید و در نوبت قرار داده است

امکان ثبت ازدواج فرد معتاد در صورت رضایت طرفین

ماده۲۳- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجراءشدن این قانون بیماری‌هایی را که باید طرفین پیش از ازدواج علیه آنها واکسینه شوند و نیز بیماری‌های واگیردار و خطرناک برای زوجین و فرزندان ناشی از ازدواج را معین و اعلام کند. دفاتر رسمی ازدواج باید پیش از ثبت نکاح گواهی صادرشده از سوی پزشکان و مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دال بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماری‌های موضوع این ماده و یا واکسینه شدن طرفین نسبت به بیماری‌های مذکور را از آنان مطالبه و بایگانی کنند.

 

شادکامی بازدید : 141 یکشنبه 30 آبان 1395 نظرات (0)

 

تبعات ازدواج سفید برای بانوان فاجعه آمیزتر است

عوامل متعددی چون تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، سنت های غلط ازدواج، هزینه های کمرشکن اقتصادی، تنوع طلبی جوانان، قوانین و شرایط دشوار و زائد عقد و طلاق سبب گرایش جوانان به ازدواج سپید شده است.

از جمله پدیده های خطرناک و تهدیدکننده جامعه ازدواج سفید می باشد که عدم اطلاع رسانی و توجه ویژه خانواده ها در خصوص تهدیدات و ویرانی های اجتماعی این پدیده شوم فرهنگی تبعات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

سایه سیاه "ازدواج سفید" بر پیکره جامعه

«ازدواج»، مفهومی است که به یک واژه ختم نمی‌شود و در طول سال های اخیر به علت شرایط اجتماعی و اقتصادی و فردی دستخوش تغییراتی از جمله پدید آمدن «ازدواج سفید» شده است.

تغییرنام رابطه نامشروع به ازدواج سفید!

منظور از ازدواج سفید، زندگی مشترک یک زوج بدون ازدواج رسمی است. به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،یک روانشناس اجتماعی "ازدواج سفید" را پیوندی به سیاهی یک عمر معرفی کرد و گفت: تبعات ازدواج سفید برای بانوان فاجعه‌آمیزتر است. جاوید ثمودی در خصوص ازدواج سفید گفت: منظور از ازدواج سفید، زندگی مشترک یک زوج بدون ازدواج رسمی است.

ازدواج سفید ضربه مهلکی به پیکر خانواده‌های ایرانی وارد می‌کند

ازدواج سفید ازدواجی که باورهای دینی را هدف گرفته است. زهرا ملکی دوست روان شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: ازدواج پدیده‌ایی است که از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا به امروز هم ادامه داشته است. اما پدیده‌هایی که در طی سالهای اخیر در بحث ازدواج به وجود آمده را می‌توان به ازدواج‌های موقت، صوری و از دواج صیغه‌ای اشاره داشت ولی مهمترین پدیده‌ای ازدواج که بسیار افزایش یافته و رسانه‌ها و کارشناسان را درباره ای آسیب اجتماعی مورد بحث قرار داده است وابستگی به ازدواج بدون ثبت (ازدواج سفید) است.

ازدواج سفید چیست؟

همه ما با عبارت‌های «ازدواج دائم» و «ازدواج موقت» آشنا و کم و بیش از احکام شرعی آن‌ها اطلاع داریم، اما کمتر پدیده «ازدواج سپید» به گوشمان خورده است. این پیوند بر خلاف ازدواج دائم و موقت نه در شرع و نه در عرف ما ایرانیان جایی ندارد، چون دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد و به خاطر منافع اقتصادی و عاطفی بدون، زیر یک سقف می‌روند.

به گزارش ایسنا، دکتر امیدعلی احمدی - جامعه‌شناس- درباره تعریف «ازدواج سفید» می‌گوید: در این ازدواج که در غرب رایج است و به معنای «هم‌باشی» نیز شناخته می‌شود ، پیوندی به مدت زمان نامعلوم بین دو فرد برقرار می‌شود که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است.

تاثیرات منفی ازدواج سفید و هم خانه شدن

ازدواج برای غربی ها رابطه‌ای خصوصی و شخصی است. ولی وقتی زن و مردی فقط به دلایل شخصی خودشان زیر یک سقف رفته و بدون ثبت رسمی، قانونی و حقوقی در کنار هم زندگی می‌کنند و هم خانه میشوند، به آن ارتباط ازدواج سفید گفته می‌شود. زندگی بدون ازدواج یکی از شیوه‌های رایج زندگی در غرب است. بیش از دوسوم زوج‌های آمریکایی پیش از ازدواج رسمی، مدتی را بدون ازدواج با یکدیگر زیر یک سقف می‌گذرانند. در سال ۱۹۹۴، حدود ۳/۷ میلیون زوج آمریکایی بدون ازدواج با یکدیگر زندگی می‌کردند و نزدیک به اواخر دهه ۱۹۹۰، حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد زوج‌ها پیش از ازدواج رسمی، مدتی را بدون ازدواج با یکدیگر می‌گذراندند. این در حالی است که تا پیش از ۱۹۷۰، زندگی بدون ازدواج در ایالات متحده غیرقانونی بود.

 

شادکامی بازدید : 129 یکشنبه 30 آبان 1395 نظرات (0)

 

علت اختلاف شیعه و سنی در صیغه و تفاوت آن با ارتباط آزاد

صيغه در تشيع حلال و در اهل تسنن حرام است، به نظر شما اين تفاوت از چه ناشي مي شود و آيا در قرآن اشاره اي به صيغه شده يا خير؟ تفاوت صيغه با روابط جنسي آزاد كه مبلغي هم داده مي شود، چيست؟

تفاوت صیغه موقت با روسپی گری

ما معتقدیم ازدواج موقت یکی از منطقی ترین و مترقی ترین دستورات اسلام است که اگر با اندک تعقل و انصاف و آزاد اندیشی بدان نگریسته شود، همخوانی دستورات اسلام با واقعیت ها و نیازهای بشر و ضرورت های گوناگون زندگی آشکار می شود

نکات مهم و کاربردی در خصوص ازدواج موقت (صیغه)

مواردی که ثبت ازدواج موقت (صیغه )برای مرد (شوهر) الزامی است بر اساس آخرین قوانین و مقررات:
اولا –بر اساس قانون حمایت خانواده در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران ،نکاح دائم که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت میباشد اما نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است لذا:

احکام متعه یا صیغه از رساله امام خمینی-ره

2423 زنی که صیغهمی شود اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند، عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط می تواند لذتهای دیگر از او ببرد ولی اگر بعدا به نزدیکی راضی شود، شوهر می تواند با او نزدیکی نماید.

صیغه محرمیت چه نتایجی را در برخواهد داشت؟

خوانده شدنضیغهمحرمیت میان دختر و پسر برای حصول به آشنایی برای ازدواج از نظر دینی توصیه نشده است . گر چه یک مسئله کلی فقهی وجود دارد که می گوید هر دختر و پسری با اجازه پدر دختر می توانند به عقد یکدیگر (موقت) در آیند

آیا صیغه محرمیت و نامزدی از نظر قانونی مجوز ارتباط زناشویی هم است؟

با توجه به رواج این پدیده که دختران و پسران بعد از خواندن صیغه محرمیت و در دوران نامزدی با درخواست ارتباط جنسی(زناشویی)از طرف یکی از طرفین بخصوص پسر روبرو می شوند، و باعث ایجاد شبه از طرف خانمها می شود در زیر از منظر قانون و عرف به این موضوعات پاسخ داده شود.

صیغه

صیغه موقت به معنای (ازدواج موقت ) است.صیغه موقت به این معنی است که زن و مردی که با هم ازدواج موقت می کنند، فقط تا زمانی که مدت عقد تمام نشده ، با هم زن و شوهرند . بعد از تمام شدن مدت دیگر زن و شوهر نیستند ،مثلا اگر برای مدت ده روز ازدواج کرده باشند، بعد از ده روز دیگر نسبت به هم محرم نیستند.

رفت و آمد پسر و دختر قبل از صیغه عقد

سوال: در بین بعضی از خانواده ها رایج شده که قبل ا ز اجرای صیغه عقد، داماد ( غیر از رفت و آمدهای متعارف که برای خواستگاری هست) رفت و آمدهایی با دختر دارد، به طوری که با هم گفت و گو و نشست و برخاست و رفتن به بیرون از منزل را دارند و یا این که دختر و پسر قبل از آن که والدین اطلاع یابند به اصطلاح خودشان با شوهر آینده شان در مورد زندگی آینده ساعت ها با هم گفتگو دارند. آیا این نوع روابط جایز است یا نه؟

صیغه های خود خوانده و پیامدهای غیر قابل جبران

متاسفانه ، امروزه عده زيادي از دختران و پسران جوان ــ بخصوص دانشجويان ــ  با مطالعه « رساله هاي عمليه مراجع تقليد » ، به طور خودسر و بي اطلاع والدين و بدون مشورت با افراد داراي صلاحيت ، صاحب تجربه و دلسوز ، اقدام به خواندن « صيغه ازدواج موقت » مي نمايند كه عملي بسيار خطرناك است

جاری کردن صیغه محرمیت در ازدواج موقت شرایط ازدواج موقت

به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند به‏ هر لفظ‏ى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظ‏ى بگويند كه معنى "زوجت و قبلت" را بفهماند.

 

شادکامی بازدید : 160 یکشنبه 02 آبان 1395 نظرات (0)

 

صیغه ازدواج موقت

 

Description: ,نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت,احکام صیغه,احکام صیغه موقت

صیغه ی ازدواج موقت

 

طریقه ی خواندن صیغه ی ازدواج موقت
مقدّمه ی۱:قبل از خواندن صیغه ی عقد موقت، ابتدا باید مهریه ای مشخص شود تا صیغه ی عقد صحیح باشد. حتّی اگر خانم بگوید مهریه نمی خوام، باز هم عقد صحیح نیست. لذا حتما باید مهریه ـ هر  چند اندک ـ مشخص شود.

تذکر:مهریه باید به گونه ای باشد که ارزش مالی داشته و مقدار آن هم کاملا مشخص باشد. مثلا اگر می گویند مهریه یک جلد کلام الله مجید باشد، یا این قرآن کریم را همان موقع نشان دهندکه معلوم شود چه قرآنی منظور است و یا این که قیمت آن را مشخص کنند و بگویند: مهریه، یک جلد کلام الله مجید باشد، به قیمت (مثلا) ده هزار تومان.

اگر بگویند مهریه، دو شاخه گل رز باشد، در این صورت گل ارزش مالی دارد، اما هنوز مشخص نشده که این شاخه گل چه قیمتی باشد. روی همین حساب یا باید شاخه گل را همان زمان نشان دهند و بگویند: «همین شاخه گل» و یا این که بگویند: «دو شاخه گل رز به قیمت (مثلا) دو هزار تومان».

مقدّمه ی۲:برای صحیح بودن عقد موقت، باید قبل از خواندن صیغه ی عقد، مدت محرمیت به صورت دقیق مشخص شود. در این میان تفاوتی نمی کند که این مقدار اندک باشد (مثلا یک ساعت) یا زیاد باشد (مثلا بیست سال). اگر بگویند: «تا هر زمانی که دوست داستیم» یا «تا زمانی که در دانشگاه  بودیم» یا «تا وقتی که یکدیگر را دوست  داشتیم» در تمام این مثال ها به خاطر مجهول بودن زمان عقد، صیغه ی محرمیت باطل است.  

Description: ,نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت,احکام صیغه,احکام صیغه موقت

طریقه ی خواندن صیغه ی ازدواج موقت

 

مقدّمه ی۳:یکی از شرایط اساسی برای ازدواج دختر باکره اذن پدر یا پدر بزرگ پدری است. برای آگاهی از نظر مرجع تقلید خود، اینجا کلیک کنید.

اما روش ها مختلف برای خواندن صیغه ی عقد موقت:

روش اوّل: عاقد، شخص ثالث است.

اگر عاقد شخص دیگری باشد، ابتدا باید از هر دو طرف برای خواندن صیغه ی عقد وکالت بگیرد و بعد از آن، صیغه را این گونه بخواند:

فرض کنید که نام خانم «فاطمه» است  و نام آقا هم «علی». در این صورت:

به وکالت از خانم بگوید: زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (فاطمۀ) مُوَکَّلی (علی) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم»

پس به وکالت از آقا بگوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (علی)

معنی صیغه:
موُکّل خودم «فاطمه» را به تزویج «علی» در آوردم، در مدت مشخص و با مهریه ی مشخص قبول کردم این ازدواج را.

روش دوم:عاقد، خود زن و مرد هستند.

اگر آقا و خانم هر کدام بخواهند صیغه ی مربوط به خود را بخوانند، این گونه بگویند:

ابتدا خانم می گوید: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم»

بعد بلافاصله آقا بگوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ»

معنی صیغه:
خانم می گوید: تو را به زوجیت خود درآوردم، در مدّت مشخص و با مهریه ی مشخص.

آقا می گوید: قبول کردم این زوجیت را.

روش سوم: عاقد، خود داماد است.

اگر آقا از خانم وکالت بگیرد که خودش صیغه ی عقد را بخواند، این گونه بگوید:

ابتدا به وکالت از خانم بگوید: «زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی (فاطمۀ) نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم»

بعد بلافاصله برای خودش بگوید: «قَبِلتُ التَّزویج»

معنی صیغه:
موکلم فاطمه را به ازدواج خودم در آوردم، در مدّت معلوم و با مهر معلوم قبول کردم این ازدواج را.

روش چهارم:عاقد، خود عروس است.

اگر خانم از آقا وکالت بگیرد که خودش صیغه ی عقد را بخواند، این گونه بگوید:

ابتدا از طرف خود بگوید: «زَوَّجتُک نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم»

بعد بلافاصله از طرف داماد (موکل خود) بگوید: «قَبِلتُ التزویج لموکِّلی (علی

معنی صیغه:
خودم را به ازدواج تو درآوردم در مدت معلوم با مهر معلوم قبول کردم این تزویج را از طرف موکلم.

توجه:کسانی که قصد دارند بعد از عقد موقت، با یکدیگر عقد دائم داشته باشند. باید قبل از خواندن عقد دائم، یا مدت عقد موقت تمام شده باشد و یا این که آقا بگوید: «مابقی مدت را به همسرم بخشیدم». اگر این کار را انجام ندهند، عقد دائم باطل است و با به اتمام رسیدن مدت عقد موقت، به یکدیگر نامحرم می شوند.

 

 

درباره ما
Profile Pic
این سایت به امور اموزشی وعلمی و مشاوره در تبلیغ و ازدواج و طلاق و امور عشق و لذت و خواب می پردازد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • فروشگاه سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 100
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 328
  • بازدید ماه : 853
  • بازدید سال : 5,573
  • بازدید کلی : 70,260
  • کدهای اختصاصی
    تصویر : https://rozup.ir/view/2454571/بنر-1.2.gif